01-07-18 “Vakantie. Tijd voor bezinning én nieuwe inzichten?

“Vakantie. Tijd voor bezinning én nieuwe inzichten?
De vakantieperiode is begonnen en voor de meeste ondernemers een uitermate geschikt moment om eens rustig na te denken over het eerste halfjaar van 2018. Zo ook voor mij. Soms is met name het vinden van rust in die eerste vakantiedagen erg lastig, vaak omdat ik toch nog wat zaken denk af te moeten afhandelen als ik net weg ben. Grijp dan met regelmaat naar mijn telefoon om mijn mail te checken, alle berichten op de social media kanalen te scannen en toch even dat ene zakelijke appje te beantwoorden.“Vakantie. Tijd voor bezinning én nieuwe inzichten?

Maar veel zaken blijken vaak niet noodzakelijk om direct op te pakken, en met 1 of 2 belletjes zijn alle dringende zaken geregeld en daarom is mijn voornemen voor dit jaar om me zo snel mogelijk volledig op de vakantie te richten en heerlijk te ontspannen na weer een hectische periode.

Zelf ben ik al meer dan 35 jaar zelfstandig ondernemer in de financiële dienstverlening. Heb de markt voor hypotheek- en verzekeringsadviseurs in de afgelopen jaren sterk zien veranderen en ik heb ups en downs meegemaakt in de makelaardij.

Zeker als makelaar volgden de veranderingen en marktomstandigheden zich in een hoog tempo op. Zo rol je opeens in een keiharde kredietcrisis en het volgende moment is het je ‘Best Year Ever’. Mede door de dynamiek van onze branche vind ik het belangrijk om kritisch te zijn en denk ik veel na over mijn vak.  

Voor mij is vakantie genieten van de lieve mensen om mij heen en het creëren van momenten van absolute rust, momenten van bezinning. Tijdens het moment van bezinning zal zeker ook de volgende vraag voorbij komen: 


Waarom is de ene makelaar succesvoller dan de ander?
Mijn afgelopen jaar was er weer één met veel afwisseling, alles zat erin, zeg maar. Hindernissen, missers maar zeker ook mooie successen. Hoe zijn mijn successen tot stand gekomen? Ik heb kritisch gekeken naar onze branche, maar vooral naar mijn eigen organisatie en ik vond dit soms best moeilijk. Maar ik denk wel dat hier een onderdeel van het succes zit. Door mezelf vragen te stellen als: ‘Zit ik vastgeroest in tradities?’, ‘Heb ik mij niet te vaak en te lang omringd met gelijkgestemden?’ of ‘Heb ik te strak mijn eigen koers gevaren?’, hebben mij dit jaar een stukje succes gebracht. Ik weet van mezelf dat ik halsstarrig kan zijn, soms niet goed luister of vaak gewoonweg koppig en eigenwijs ben, maar ik denk door hier iets bewuster van te zijn tijdens mijn handelen, dat ik meer open sta voor andere ideeën en soms (oké, heel soms) misschien een beetje beter luister.

Het delen van ideeën en ervaringen met collega’s is wat mij betreft de manier om verder te komen. Samen kom je verder. Onze markt is onderhevig aan continue verandering en daarom ben ik van mening dat het belangrijk is om je zo nu en dan open te stellen voor nieuwe ideeën of concepten.

Wat maakt u succesvol? Deel het met mij en anderen door mijn blog te delen en te reageren. Ik wens u een fijne vakantie!

“Vier vooral uw succes en geniet van het behaalde resultaat in het eerste half jaar” (ook als het resultaat niet helemaal was wat u ervan hoopte). En eenmaal op vakantie zal er vast die ene crisis zijn op de zaak, regel het, en zorg daarna vooral voor die welverdiende ontspanning en tijd met uw geliefden.

PROOST! Op een heerlijke vakantie.


 

Armin Streekstra
Directeur DIVA Nederland

LinkedIn